המזגן הינו אחד המכשירים החשמליים החיוניים בבית. תפקידו הוא לקרר או לחמם את חללי המבנה הפנימיים. בקיץ, לקרר את האוויר בימים חמים ובעלי עומס חום גבוה. ובחורף לחמם את החללים הללו. עיקר חשיבות הוא בקירור מאחר והוא עדיף על כל מכשירי הקירור והאוורור האחרים. הייחוד שלו הוא בספיגת האוויר הלח שבבית והפיכתו לאוויר קר, יבש ונעים. גם הפיזור שלו נעשה בצורה טובה ואחידה כולל לחללים אשר מופרדים אלו מאלו במחיצות וקירות. כדי לנצל היטב את יכולותיו, פותחו מספר דגמים של מזגנים שניתן לייעדם למבנים בגדלים ועם תכנונים שונים.

חלקי המזגן

נשאלת השאלה, איך עובד מזגן ומספק אוויר נעים גם בימים החמים ביותר כשבחוץ יש חום בלתי נסבל? יצאנו לבדוק זאת עם טכנאי מזגנים שונים. התשובה היא שהוא מצויד בחלקים ובטכנולוגיה חכמה הבנויה על חוקים פיסקאליים ידועים. הם מאפשרת לו לעבוד היטב וברציפות לאורך זמן. ראשית כדאי להכיר את חלקיו. כל מזגן מכיל שתי יחידות שבתוכן ארבעה חלקים חשובים ועיקריים. הראשונה מותקנת מחוץ לבית והשנייה בתוכו. החלק החיצוני המותקן על קיר הבית, האדמה, הגג  וכדומה מכיל את המדחס שהוא סוג של מנוע, וכן את המעבה. ביחידה הפנימית מצוי  המאייד שהוא סוג של מחליף חום וכן, רכיב התפשטות. ניתן למצוא חלקים נוספים שחלקם הינם מכאניים ואחרים סטאטיים. שני החלקים מחוברים ביניהם בצנרת מתאימה המכילה גז בשם פריאון בו נעשה שימוש כיום.

תהליך הקירור

פעולתו של המזגן מבוססת על תהליך מעגלי אשר במסגרתו מתבצעת הרתחה של נוזל קירור בלחץ נמוך. בתוך בגוף שבבית יש צינורות המכילים גז. כאשר המזגן אינו פועל הם נמצאים בטמפרטורת החדר. כאשר המזגן מתחיל לפעול אז הגז נדחס בעוצמה  החוצה. בשלב זה הוא מתחמם רבות והופך לנוזל. הגז נפלט דרך המעבה דרך חריר קטן שהוא בעצם שסתום התפשטות. הפעולה הזאת גורמת לו להתאייד ובעצם לחזור למצב הצבירה הקודם שלו. הוא חוזר שוב לצינורות המעבה  ונפלט לחלל החדר בדרגת הקירור שנקבעה על ידי השלט. האוויר הקר נוצר בהתאם לחוק פיסקאלי הקובע שנוזל מתאדה סופח חום והאוויר הבא במגע עימו מתקרר. התהליך חוזר על עצמו שוב ושוב כל עוד המזגן מופעל.

סוגי מזגנים

התהליך הנ"ל קיים בכל סוגי המזגנים הקיימים. הנפוצים ביותר הם העיליים. ניתן למצוא מפוצלים, מיני מרכזיים ומרכזיים. ניתן למצוא מבחר רב של מפוצלים המגיעים בתפוקות אנרגיה שונות. מזגן 1 כוח סוס מתאים לחדר קטן, ומזגן 3 ו 4 כוח סוס ואף יותר, מתאים לחדרים וחללים גדולים. מערכות מיני מרכזיות נועדו לחללים המחולקים ביניהם לחדרים. הם בנויים מעט אחרת מאחר ויש להם תעלות אוורור המותקנות מעל להנמכות תקרה. כל אחת נכנסת לחדר אחר. מערכות מרכזיות מתאימות לחללים ענקיים כמו אולמות, סופרמרקטים ועוד והם מזרימים את האוויר, בין היתר, דרך שרוולים המותקנים בגובה התקרה.

תקלות וטיפולים

כאשר המזגן על חלקיו פועל היטב אזי הוא מספק קירור או חימום איכותיים. יחד עם זאת, ניתן למצוא סוגי תקלות הנגרמות לכל אחד מהחלקים שהוזכרו. הנפוצות ביותר הם בריחת גז שאיננה מאפשרת קירור אופטימאלי. אחרות קלות הן נזילות, ריחות רעים העולות מחלקים במערכת, רעשים וכדומה. החמורות ביותר הן תקלות רציניות לחלקים מרכזיים, כמו: מדחס, מעבה, כרטיס פיקוד ועוד. במקרים אלו, אין ברירה אלא להחליף את החלקים התקולים. כאשר עלות התיקון רבה והמזגן ישן, עדיף להחליף את כולו בעלות מעט יותר יקרה. מומלץ לקבל שירות מחברה בעלת מוניטין בתחום. היא בעלת תשתית מקצועית מעולה למשימותיה.